Onze school

Onderwijs

In ons Schoolplan (2023-2027) staan onze speerpunten voor de komende schoolplanperiode beschrevenen. Speerpunten worden bepaald op basis van de volgende drie aspecten:

  1. Speerpunten uit het Bestuursbeleidsplan van Scholengroep Perspectief
  2. Schoolspecifieke resultaten 
  3. Leerlingpopulatie

Speerpunten op CBS De Rank:

Burgerschap

Doel: ‘Op onze school beschikken we over een leerlijn burgerschapsonderwijs waarin aandacht is voor alle door de SLO beschreven aan burgerschap gerelateerde kerndoelen. We leggen daarbij ook de verbinding met ons aanbod voor cultuuronderwijs.’

Doelen die over burgerschap gaan, zijn in het basisonderwijs ondergebracht bij het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. In dit leergebied oriënteren kinderen zich op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. De huidige kerndoelen voor burgerschap zijn: De kinderen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger (kerndoel 36), De kinderen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen (kerndoel 37), De kinderen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit (kerndoel 38). 

Sinds schooljaar 2024/2025 werken we met een kerndoeldekkende leerlijn burgerschapsonderwijs waarin alle aspecten van burgerschap aan bod komen. Meer lezen? Klik hier: Burgerschap PO

Rekenen

Doel: ‘Op onze school werken we met een doorgaande leerlijn didactiek voor rekenen waarin per rekendomein één strategie centraal staat.’

De afgelopen drie jaren lag de nadruk bij ons op school bij het leren lezen. Daar zijn we goed in geslaagd. De twee jaar durende teamscholing die we met het hele team hebben gevolgd, heeft geleid tot hoge gemiddelde leesscores voor onze school. Dat geldt ook al lange tijd voor spelling. Maar voor rekenen constateren we de laatste jaren een teruglopende lijn in de gemiddelde resultaten. Daarom hebben we een Leerteam Rekenen geformeerd.

We willen dat alle kinderen met goed ontwikkelde rekenvaardigheden na groep 8 hun schoolloopbaan kunnen voortzetten op het voortgezet onderwijs (kerndoel 23 t/m 33). De collegae van het Leerteam Rekenen onderzoeken vraagstukken uit het team. Met het traject Foutloos Rekenen (2023/2024) hebben we meer expertise binnen het team gehaald, betere leerkrachten en dus betere rekenaars!

Vitaliteit

Doel: ‘Op onze school werken we vanuit goed werknemerschap en goed werkgeverschap aan Vitaliteit voor team en kinderen, o.a. op basis van de input tijdens de Perspectiefdag in september 2023.’

(Zie ook H 4.5) Uit onderzoek blijkt dat kinderen die goed in hun vel zitten, die veel bewegen en gezond eten, zich beter ontwikkelen, beter presteren en zich gelukkiger voelen. Uit statische gegevens (o.a. van het CBS) blijkt dat kinderen de laatste jaren steeds minder zijn gaan bewegen en steeds meer achter een schermpje zitten, met alle gevolgen van dien. Enkele jaren geleden hebben we, mede op verzoek van actief meedenkende ouders/verzorgers en MR, bewust de keus gemaakt om in ons onderwijsaanbod het ontwikkelen van een gezonde leefstijl (Voeding) op te nemen. Sinds schooljaar 2022/2023 is aandacht voor het ontwikkelen van een gezonde leefstijl onderdeel van onze leerlijn burgerschapsonderwijs (kerndoel 34).

Op onze school maken we gebruik van de handvatten die Gezonde School biedt. Gezonde School is een landelijk programma dat scholen helpt om een gezonde leefstijl op scholen vanzelfsprekend te maken. Zij werken samen met verschillende instanties op gebied van gezondheid en leefstijl waaronder RIVM, GGD, PORaad, Hersenstichting en Voedingscentrum. Kinderen zijn een groot deel van de dag op school en dus afhankelijk van het voorbeeldgedrag van juffen/meesters en van elkaar, andere kinderen in hun groep. Wanneer een kind van jongs af aan ziet, thuis en op school, dat een gezonde leefstijl de norm is, zal het deze leefstijl overnemen. Daar zal het een leven lang profijt van hebben. Het spreekwoord luidt niet voor niets: ‘Jong geleerd, is oud gedaan!’

Gezonde School kent verschillende vignetten. Eerder zijn we aan de slag gegaan met Voeding. Inmiddels hebben we ons aanbod Bewegen dusdanig ingericht dat we beide vignetten hebben mogen ontvangen. In het Informatiegidsje leest u over ons uitgewerkte beleid rondom ‘Gezonde School’ (kerndoel 34).

Duurzaamheid

Doel: ‘Op onze school wordt kinderen geleerd met zorg om te gaan met het milieu waarbij het leren kijken vanuit verschillende perspectieven naar duurzaamheid en de impact van hun eigen handelen centraal staat.’

Onder duurzaamheid wordt verstaan: ‘De ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen’ (VN 1987). Om dit te bereiken speelt het onderwijs een belangrijke rol. Wij (ouders/verzorgers, leerkrachten) moeten de kinderen leren met zorg om te gaan met het milieu (kerndoel 39). Niet iedereen is zich bewust van de impact van de eigen ecologische voetafdruk. Als team hebben we het afgelopen schooljaar veel gelezen over duurzaamheid. Komende jaren blijven we in ons aanbod aandacht besteden aan duurzaamheid.

Didactiek

Doel: ‘Uit inspectierapport: Aanbevelingen zijn er op het gebied van didactisch handelen. Differentiatie, instructie-tempo, hoge doelen stellen en formatief handelen verdienen aandacht. Op onze school kennen de collegae de tien principes van Rosenshine en geven zij les volgens deze principes.’

Eigenwaarde

Doel: ‘Op onze school ondervindt elk kind dat hij/zij het waard is om goed over zichzelf te denken en te ervaren dat anderen hem respecteren in wie het is. Het ontwikkelen van en/of het behoudt van Eigenwaarde staat gelijk aan het ontwikkelen van kennis en vaardigheden. Ons systeem van (be)oordelen is hierop ingericht.’

Close Reading

Doel: ‘Op onze school wordt begrijpend lezen geïntegreerd gegeven met behulp van o.a. wereldoriënterende teksten. Wij brengen kinderen tekstbegrip bij met behulp van Close Reading.’

Na twee jaar intensieve teamscholing rondom lezen, zijn we op zoek gegaan naar een methode voor wereldoriëntatie waarin lezen (tekstbegrip), taal, woordenschat én kennis samenkomt. Die hebben we inmiddels gevonden. We werken sinds schooljaar 2024/2025 met Wetenswaardig. Daarin staan (feiten)kennis, woordenschat en algemene ontwikkeling, in combinatie met rijke teksten en taal centraal.

Copyright 2025